SBA

SBA Golf & Groen

SBA Golf & Groen is in de golfbranche al ruim 30 jaar een gevestigde naam. Gespecialiseerd in de aanleg en het onderhoud van golfbanen hebben zij een rijke ervaring en deskundigheid op diverse gebieden. Door hun expertise en kennis garanderen zij een optimale, duurzame en op maat gemaakte oplossing voor iedere ‘groen-uitdaging’. De uitdaging voor SBA Golf & Groen lag voornamelijk op het gebied van naamsbekendheid en communicatie; want hoe zorg je ervoor dat ook de bedrijven buiten je eigen netwerk je weten te vinden?

We did
Research – Strategy – Web-design – Presentation-design – Brand-design – Development – Photography and video

The case

SBA Golf & Groen is een bekende naam in de Nederlandse golfmarkt. Begonnen als een bedrijf in de wegenbouw kwam na verloop van tijd ook groenaanleg en –onderhoud bij hun werkzaamheden, wat resulteerde in de aanleg van de eerste golfbaan. Vandaag de dag is het bedrijf gespecialiseerd in het ontwerpen, aanleggen en onderhouden van golfbanen, waarbij duurzaamheid altijd het speerpunt is. De organisatie streeft een duidelijke visie na en bouwt een echte band op met hun klanten. Deze goede basis zorgt voor een constante hoge kwaliteit, een mooi klantenportfolio en diverse uitdagende projecten. Toch kampten zij met een uitdaging; de naamsbekendheid en uitstraling. Want het bedrijf mag dan al jaren bestaan, hun werkwijze is modern, vernieuwend en vooruitstrevend. Toch mocht de buitenwereld dit nóg meer te zien krijgen. En dus werd er op zoek gegaan naar de juiste balans tussen uitstraling, identiteit en communicatie!

Theo en Ans
Research document

Research

Voorafgaand aan het uitwerken van de juiste communicatiemiddelen en balans werd er een stapje terug gedaan. Terug naar de identiteit, drijfveren en kern van het bedrijf. Middels een markt- en doelgroeponderzoek werd de situatie in kaart gebracht rondom SBA Golf & Groen. Start was een interactieve SWOT-sessie, waaruit diverse kansen naar voren kwamen. Alle inzichten uit zowel het onderzoek, de sessie en de trends en ontwikkelingen werden samengevoegd in één overkoepelende strategie; de positionering van SBA Golf & Groen.

Idea

De vastgestelde positionering leidde ook tot een nieuw concept rondom de organisatie. Meer voorbeelden, video, fotografie en herkenbaarheid moesten zorgen voor een eigen gezicht van de organisatie. De totale uitstraling diende een 2.0-upgrade te krijgen, waarbij de huidige communicatiemiddelen onder de loep werden genomen én er nieuwe middelen werden ontwikkeld. In het totaalconcept werden er zo diverse contactmomenten en mogelijkheden gecreëerd om met de (potentiële) doelgroep in aanraking te komen en de juiste uitstraling neer te zetten.

Theo en Ans op bank
quote

“SBA Golf & Groen biedt een optimale én duurzame op maat gemaakte oplossing voor iedere groen-uitdaging.”

Loek Cox, SBA Golf & Groen

Resultaat algemeen

Result | Brand-design

Contactmomenten vinden niet altijd alleen maar online plaats, ook offline kun je meteen een eerste contactmoment en indruk achterlaten. Een belangrijke tool hierin is het visitekaartje. In lijn met de nieuwe stijl voor SBA Golf & Groen werd een kaartje ontworpen, met subtiele design-elementen die verwezen naar het logo en de kwaliteit uitstraalde waar SBA Golf & Groen voor staat.

Result | Brand-design

Samen met SBA Golf & Groen werd ook gekeken naar de nieuwe communicatiemiddelen. Vanuit het perspectief dat alle middelen een totaalconcept moesten vormen en de klant een fysieke herinnering moest ontvangen na een kennismaking met SBA Golf & Groen, werd de brochuremap ontwikkeld. De map zelf werd voorzien van de basisinformatie over het bedrijf, waarin de benodigde gegevens te vinden waren. Tevens zorgden de drie insteekvellen, met elk een specifiek onderwerp, er voor dat er een op maat gemaakte map samengesteld kon worden die perfect aansloot bij de wensen of vraag van de klant.

tablet website

Result | Photography & video

Het ontwerpen, aanleggen en beheren van golfbanen lijkt een simpel gegeven, maar in de praktijk gaat er een heleboel kennis, expertise én diverse technieken schuil achter de werkzaamheden. Om de bezoeker meer mee te nemen in de wereld van SBA Golf & Groen gingen wij samen op pad. Diverse golfbanen, verspreid over Nederland en België, werden bezocht. Middels zowel fotografie als video werden de werkzaamheden vastgelegd en kon het verhaal van SBA Golf & Groen in beeld worden gebracht. Een uniek inkijkje in de wereld van SBA Golf & Groen en de golfbanen!

tablet website
Magazine

Result | Website

Een professionele website is dé informatie- en inspiratiebron voor zowel potentiële als bestaande klanten. En dus was ook de website van SBA Golf & Groen toe aan een update! Visueel moest de website nauw aansluiten bij de gekozen stijl; de klant moest immers de samenhang direct zien en geprikkeld worden om meer te willen weten. Tevens werd er voor gekozen om de website ook van een hoop praktische informatie te voorzien, zodat SBA Golf & Groen één centrale informatiebron kon communiceren. Wij gingen aan de slag met het design, waar uiteraard de video en fotografie in werden verwerkt, en zorgden voor een professionele lay-out en de juiste call-to-actions. Een optimaal gebruiksgemak was gewenst vanuit SBA Golf & Groen, en dus werd de website voorzien van een eigen CMS-systeem waarmee zij alle content, teksten en afbeeldingen zelf, gemakkelijk én snel kunnen aanpassen en beheren. Zo werd er een website gecreëerd die altijd actueel is!

Magazine

Result | Advertisements

In een lange samenwerking komen ook altijd kansen en ad-hoc aanvullingen voorbij die perfect aansluiten bij de gekozen strategie en communicatie. Zo ook de advertenties van SBA Golf & Groen. Gedurende het proces waren ook hun advertenties, welke gepubliceerd werden op diverse branche-gerelateerde websites, weer aan een vernieuwing toe. Ook in het ontwerp van deze advertenties werd rekening gehouden met de juiste uitstraling en communicatie, zodat de kernwaarden en USP’s van SBA Golf & Groen altijd voorop stonden!