Marketing

WhatsApp Business: de toegevoegde waarde voor de kleinere bedrijven

WhatsApp Business: de toegevoegde waarde voor de kleinere bedrijven

Datum: 22 augustus 2019

Wist je dat WhatsApp inmiddels al ruim 10 jaar onze beste digitale vriend is? WhatsApp is de afgelopen jaren uitgegroeid tot het meest gebruikte social media platform in Nederland. Ruim 11,5 miljoen gebruikers sturen dagelijks een appje eruit, dat is immers zo gedaan. De afgelopen jaren heeft WhatsApp verschillende functies ontwikkeld en het bedrijf is nog altijd hard aan het werk om nog meer mogelijkheden toe te voegen.


WhatsApp Business is het meest recente wapenfeit en is trending in de bedrijfswereld. De app is pas sinds 2019 beschikbaar in Nederland en is afgelopen April uitgerold door iOS in de Appstore. Daarmee gaat er een nieuwe wereld open voor de kleine ondernemer. We zetten de voordelen van Whatsapp Business op een rijtje. 

 

Whatsapp Business, say what?
Zoals de naam al doet vermoeden, is WhatsApp Business speciaal ontwikkeld voor bedrijven. Het is een aparte versie van WhatsApp die talloze functies bevat waarmee kleine ondernemers gemakkelijk met hun klanten kunnen communiceren onder een op zichzelf staand bedrijfsprofiel. Bedrijven hebben zo een officiële aanwezigheid op WhatsApp. Verder beschikt de app over functies die gepersonaliseerd kunnen worden zoals begroetingsberichten, afwezigheidsberichten, en snelle antwoorden. De WhatsApp Business app is voor alsnog gratis te downloaden en te gebruiken. 

phone

 

De toegevoegde waarde van WhatsApp Business 
Waarom zou je Whatsapp Business gebruiken in plaats van je andere social media kanalen of het ouderwetse maar betrouwbare e-mail? We sommen vier voordelen voor je op.

  1. WhatsApp Business is een één-op-één kanaal. Door middel van WhatsApp Business kunnen klanten contact leggen met bedrijven op een manier waarop veel klanten ook persoonlijk communiceren met vrienden en familie. Whatsapp is voor veel mensen een onderdeel van hun dagelijkse routine. WhatsApp Business is hierdoor een stuk persoonlijker dan chatten via een chatbox. Door middel van persoonlijke communicatie geeft WhatsApp Business extra waarde aan de klantbeleving van de consument. 
  2. Contact leggen via Whatsapp is daarnaast ook laagdrempeliger voor zowel voor de klant als voor bedrijven. Een appje is nu eenmaal snel en makkelijk verstuurd. Ook is het mogelijk als bedrijf snel te reageren door middel van snelle antwoorden. WhatsApp Business is hierdoor uitstekend inzetbaar als klantenservice en levert vaak een tijdsbesparing voor beide partijen op. 
  3. Shoppen via de smartphone wordt steeds populairder en hier draagt WhatsApp Business aan bij. Zo kun je via WhatsApp Business als bedrijf naar klanten persoonlijke berichten sturen over producten, aanbiedingen, acties, nieuws en andere informatie. Het kan dus een goede aanvulling zijn op een nieuwsbrief. Dit kan van toegevoegde waarde zijn voor je sales, maar ook voor het verbeteren van de relatie tussen de klant en het bedrijf.
  4. Whatsapp Business biedt ook de mogelijkheid om statistieken te bekijken en campagneresultaten bij te houden. Daarmee wordt Whatsapp, naast Facebook, Instagram en LinkedIn een nieuw kanaal dat je kunt toevoegen aan je marketing-mix.

 

Een toegevoegde waarde, of toch niet…?
WhatsApp Business klinkt tot nu toe als een uitkomst voor elk bedrijf, maar er zit een klein addertje onder het gras. WhatsApp Business is namelijk alléén ontwikkeld voor het kleinbedrijf. De app is specifiek opgericht om kleine ondernemers gemakkelijk met hun klanten te laten communiceren. Momenteel is het dan ook alleen maar mogelijk om op één telefoon tegelijkertijd aangemeld staan op de app. Je kan je voorstellen dat dit niet handig is in een groot bedrijf, waar meerdere personen het account willen beheren. Wie weet voegt Whatsapp deze functionaliteit op korte termijn nog toe. We houden je op de hoogte!

Deel ons blog met anderen