Marketing

Trump praktijken in Nederland?

Trump praktijken in Nederland?

Datum: 28 maart 2019

De afgelopen weken konden we er toch echt niet omheen. De posters langs de wegen gaven mij al zo’n donkerbruin vermoeden, maar met de flyerende politici die in de regen buiten stonden wist ik het wel zeker: verkiezingstijd. Onze provinciale politici hebben zich afgelopen weken weer keihard ingezet om zoveel mogelijk stemmen te verkrijgen. Bij mij komen dan duizenden vragen op. Heeft het wel zin om te flyeren? Kiezen kiezers wel aan de hand van een flyer en een partijpen? Hoeveel mensen lopen nou met een grote boog om die markt heen? Zijn de politieke partijen nog niet helemaal in 2019 aanbeland?


Na afloop van de verkiezingen vallen een aantal zaken op. Allereerst is het Forum voor Democratie de grootste winnaar geworden, maar betekent dit dat de gevestigde partijen de verbinding met de burgers zijn verloren of dat de ouderwetse manier van politieke marketing niet meer werkt?

 

Kijkend naar de marketing van de partijen, wordt de offline marketing steeds meer aangevuld met online marketing. Daarin staan vooral social media centraal. De partijen die hier vroeg bij waren  zijn het Forum voor Democratie en DENK tijdens de Tweede Kamerverkiezingen 2017 al. Deze partijen hadden nog weinig financiële middelen en waren nog vrij onbekend. Zij stortten zich direct op de online marketing. Heuse studio’s werden uit de grond gestampt om de video’s die zij maakten zo professioneel mogelijk te laten ogen. Alles werd ingericht op het bereiken van de juiste doelgroep via onlinekanalen. Deze aanpak werd in de praktijk bevestigd door de explosieve groei van het aantal leden. De verkiezingsuitslag van afgelopen week liegt er ook niet om. Waar Denk naast de sterke online aanwezigheid ook offline aanwezig was, was het Forum voor Democratie nergens in de straten te vinden. Des te verrassender de verkiezingsuitslag dus is.

 

Kijkend naar het internationale strijdtoneel, is het eigenlijk niet zo zeer verrassend dat de onlinecampagnes het ontzettend goed doen. Niet zo heel lang geleden kwam Cambridge Analytica in een negatief daglicht te staan. Dit had alles te maken met de rol die zij hadden gespeeld in het gericht versturen van campagnes middels data die Cambridge Analytica op schimmige wijze had verkregen. Maar doordat deze campagnes zo gericht waren, hebben zij een meerderheid weten te overtuigen dat Trump de beste kandidaat was. Ook in Nederland worden gerichte social mediacampagnes steeds vaker toegepast, maar dan wel op een legale wijze. Tevens is dit niet een trucje dat alleen politieke campagnes aangaat, elke advertentie die jij voorbij ziet komen online is volledig gericht op jouw online profiel.

 

Afgelopen verkiezingen waren ook de VVD, Groenlinks en D66 te vinden op social media, maar waar zijn de andere partijen? Enkel rozen en tomatensoep uitdelen is kennelijk niet meer genoeg om verkiezingen mee te winnen. Deze shift van offline naar online campagnes is geleidelijk aan steeds sterker aan het worden. Bij de Europese verkiezingen in mei zal dit naar alle waarschijnlijkheid nog beter aan het licht komen aangezien de verkiesbare leden verder van de burgers afstaan dan bij andere verkiezingen. Social media is daarin de meest effectieve en waarschijnlijk de enige toereikende optie. Wij houden het in ieder geval in de gaten!

Deel ons blog met anderen