Development

De sleutel tot succes; samenwerking

Datum: 28 november 2018

Marketing, design en development zijn drie pijlers die samen één front vormen. Een front dat ook hard nodig is in de hedendaagse markt. Niet alleen de trends en ontwikkelingen zorgen er voor dat deze drie takken van sport steeds meer samen moeten gaan werken, ook de veranderende vraag van de klant zorgt voor een wisseling van de wacht. Totaalconcepten hebben de toekomst, en dat is niet iets nieuws. 

Het digitale tijdperk waar we ons al jaren in bevinden heeft ervoor gezorgd dat de uitdagingen op het gebied van marketing en communicatie steeds complexer worden. Een A tot Z oplossing is nodig, waarbij de oplossing vandaag de dag uit echt iedere invalshoek kan komen. Een communicatief vraagstuk kan als oplossing ook een development-techniek hebben, een technisch product of juist een design-element. Het is al lang niet meer zo dat deze drie los van elkaar opereren. Want met een nauwe samenwerking kunnen de beste totaalconcepten gecreëerd worden. 

Een perfect voorbeeld van de ultieme samenwerking; UX & UI

Eén van de ontwikkelingen die ervoor zorgt dat marketing, communicatie én design wel samen moeten gaan werken is User Interface-design en User Experience-design. Beter bekend als UX & UI. Daar komt design samen met techniek en marketing. Want wat wil je graag dat jouw doelgroep als handeling verricht (marketing) op jouw digitale platform (development), en hoe ga je hier voor zorgen (design)? Voor sommigen lijkt UX & UI nog een ‘ver-van-mijn-bed’ show, maar toch wordt het vaker toegepast dan we denken. Maar wat is dat UX & UI nou eigenlijk en nog belangrijker; wat is het verschil? 

User interface-design & user experience-design zijn als Buurman en Buurman. Ze lijken op het eerste gezicht verdomd veel op elkaar en bijna niemand weet wie wie is. Maar als je ze eens van dichtbij bekijkt, zijn er wel degelijk verschillen aan te wijzen. Beide hebben zo hun eigen charmes en kwaliteiten, maar de één kan de klus niet klaren zonder de ander.

In onze online wereld is de competitie moordend. Webdesigners gaan elkaar digitaal te lijf en trekken de trukendoos steeds verder open. Om boven het maaiveld uit te blijven steken, worden aan UX- en UI-design vaak superkrachten toegekend. Het zijn de stomende ijzers in het vuur van de pientere developer.

Beide disciplines klinken erg ‘2018’ en kunnen je producten ongetwijfeld naar een hoger niveau tillen. Maar waar de termen vaak door elkaar heen worden gebruikt, zijn de concepten die erachter schuilgaan niet helemaal hetzelfde. Hoog tijd om een antwoord te vinden op een aantal prangende vragen. Wat houden UI- en UX-design precies in? Wat zijn de verschillen? Waarom zijn ze relevant voor de ontwikkeling van jouw product? En hoe kun je ze toepassen in je ontwerpproces? We nemen de buurmannen eens wat nadrukkelijker onder de loep.

UI: Het digitale likje verf

De UI van een website is in feite het contactpunt tussen de aangeboden producten en diensten en de potentiële klant die daar graag meer over wil weten. Het is een instrument waarmee je alle informatie die je wil overbrengen in hapklare brokken presenteert. Het liefst met een mooi strikje erom natuurlijk. Een goede interface is prikkelend, houdt de aandacht vast en nodigt de bezoeker uit om in actie te komen; het is immers vaak het eerste (en soms ook het enige) wat hij van jouw bedrijf te zien krijgt. Dan kun je maar beter een goede eerste indruk achterlaten.

UX: Een ervaring op zich

Een deurtje verder vinden we UX-design. In tegenstelling tot bij buurman UI gaat de gebruikerservaring bij UX verder waar het beeldscherm ophoudt. De nadruk ligt op wat zich in het hoofd van de gebruiker afspeelt tijdens het bezoek, de emoties die worden opgeroepen en het oordeel dat hij velt na afloop van de interactie.

UX-design speelt zich wat meer op de achtergrond af en draait vooral om functionaliteit en structuur. Het is belangrijk dat het doel van je website en de behoeften van de gebruiker op elkaar zijn afgestemd. Wat wil de bezoeker weten of wat wil hij doen? Welke functionaliteiten moeten er geboden worden om hem daartoe in staat te stellen? Daarnaast is het verstandig om wat aandacht te besteden aan de manier waarop je informatie verzameld. Staat alle informatie op de plek waar de gebruiker het verwacht? Zijn alle pagina’s binnen enkele klikken bereikbaar?

Kun je een user experience ontwerpen?

Je kunt je afvragen of een gebruikerservaring écht aan de tekentafel bedacht kan worden. Hoe iemand de interactie met jouw website beleeft is namelijk afhankelijk van tientallen factoren, die je lang niet allemaal onder controle hebt. Een gebruiker die jouw pagina bezoekt vanaf een hagelwit strand onder een stralend zonnetje zal ongetwijfeld anders reageren dan iemand die net tot op zijn onderbroek is natgeregend in een stevige plensbui. Het zijn onvoorspelbare zaken, zoals bijvoorbeeld het weer, die bepalen of de gebruikerservaring die je in gedachten had ook echt tot zijn recht komt.

Zoveel mogelijk controle

Hoewel je misschien niet kunt garanderen dat je bezoekers altijd goedgehumeurd je webpagina zullen laden, kun je er wél voor zorgen dat ze in elk geval niet gefrustreerd raken tijdens hun bezoek. Je kunt een prettige gebruikservaring dan misschien niet precies uittekenen, een onhandige structuur of beperkte functionaliteiten zullen die ervaring zeker schaden. Je kunt je website zo opbouwen dat alle ingrediënten voor een positieve UX op zijn minst aanwezig zijn en alle mogelijke obstakels uit de weg zijn geruimd. Wat er allemaal om de gebruiker heen gebeurt kun je (helaas) niet beïnvloeden, maar in die korte tijd dat jouw website even de volledige aandacht heeft wil jij zo veel mogelijk in controle zijn.

Deel ons blog met anderen