Marketingbegrippen

SEO, SEA, strategisch marketing plan… allerlei marketing vaktermen, maar wat betekenen ze eigenlijk? Hieronder vind je een lijst met de meest gestelde vragen en het bijbehorende antwoord.



Wat is actieve merkbekendheid?

Actieve merkbekendheid is dat een consument een merknaam zonder enige hulp kan opnoemen. Voorbeeld: Als een consument gevraagd wordt om botermerken te noemen en hij/zij noemt ‘Blue Band’ en ‘Becel’ dan hebben deze merken een actieve merkbekendheid voor deze consument.



Hoe werkt Google Adwords?

Google Adwords werkt als advertentieplatform van Google dat advertenties laat zien boven de zoekresultaten. Als je adverteert via Google Adwords bepaal je eerst op welke zoekwoorden je wil adverteren en vervolgens wat het budget is. Daarna maak je een advertentie door de bepalen wat je wil laten zien boven de zoekresultaten en stel je een campagne in.



Wat is Big Data Marketing?

Welke activiteiten we ook ondernemen in de digitale wereld, we laten allemaal digitale sporen na. Big Data is wanneer er gewerkt wordt met één of meerdere datasets die te groot zijn om met standaard databasemanagementsystemen te onderhouden. Vervolgens wordt deze data geanalyseerd en kan deze dienen als input voor de eventuele nader volgende marketingacties.



Hoe pas je Big Data marketing toe?

Big Data marketing pas je toe door kritisch te kijken naar de grote hoeveelheden data die je doelgroep genereert. Het doel van Big Data marketing is deze grote hoeveelheden data omzetten naar informatie om tot nieuwe inzichten te komen. Deze nieuwe inzichten kun je gebruiken om je doelgroep beter te begrijpen en in te spelen op wat klanten écht willen, zodat je uiteindelijk groeit.



Wat is een click?

Een click is een registratie van het feit dat iemand op een link heeft geklikt. Het meervoud; clicks, houdt in hoe vaak er op een link is geklikt. Dit kan een advertentie zijn, maar ook bijvoorbeeld een Facebookpost waar een link in zit. Bij SEA, het betaald adverteren bij Google, betaal je per klik.



Wat is een consideration set?

Als een product of merk uit de awareness-set te kort schiet, valt het af. De eigenschappen moeten stroken met de koopmotieven van de consument. De producten of merken die als alternatieven overblijven, vormen de consideration set. Dit zijn producten of merken die een consument als alternatieven aanvaardbaar vindt en overweegt te kopen om in de behoefte te voorzien.



Wat is consumentenmarketing?

Consumentenmarketing is het beïnvloeden van het onbewustegedrag van consumenten. Alle marketingactiviteiten die een marketeer uitvoert om de consumentenmarkt te bereiken vallen hieronder. De afnemersdoelgroep van de consumentenmarketing is erg groot, maar het is niet erg als er maar een klein gedeelte zich uiteindelijk verbindt aan het nieuwe product, idee of merk, 10% verbinding is genoeg.



Wat is content marketing?

Content marketing is een vorm van marketing waarbij het bieden van relevantie informatie (content) voor jouw doelgroep centraal staat. Met behulp van een inhoudelijke boodschap, die niet direct gekoppeld is aan je producten of diensten, wordt er ingespeeld op de wensen en behoeften van de doelgroep. Voorbeelden zijn een artikel, blogpost, infographic of een video.



Wat is de conversieratio?

De conversieratio is de verhouding tussen het aantal keren dat een bezoeker een gewenste commerciële actie uitvoert en het totaal aantal bezoekers. In andere woorden: hoeveel bezoekers er over gaan tot de gewenste conversie. Voorbeeld: Als een webshop 1000 bezoekers heeft en er 100 bezoekers een aankoop doen, dan is er een conversieratio van 10%.



Wat is een communicatiebureau?

Een communicatiebureau is een bureau dat zich voornamelijk richt op het tactische niveau en daarop opereert. Een communicatiebureau onderzoekt wat de beste manier is om de doelgroep aan te spreken en maakt hier een concept voor. Dit concept dient als basis voor alle operationele communicatiemiddelen die ingezet kunnen worden zoals websites, posters, visitekaartjes etc.



Wat is de customer journey?

De customer journey is de weg die een prospect aflegt tijdens het beslissings- en koopproces. Deze journey bestaat uit touchpoints. Dit zijn alle contact momenten die een prospect heeft met het product en het bedrijf. De customer journey gaat zelfs verder dan wanneer een prospect iets koopt; after sales hoort ook nog bij de customer journey.



Wat is een digitale nieuwsbrief?

Een digitale nieuwsbrief is een nieuwsbrief die wordt verstuurd via e-mail. Het is een methode om informatie of nieuws over je bedrijf of onderneming te verspreiden aan je (potentiële) klanten. Om iemand een nieuwsbrief te mogen sturen is toestemming nodig. Vanaf 25 mei 2018 is de AVG wet van kracht en deze heeft dus invloed op digitale nieuwsbrieven.



Waarvoor kan ik e-mail marketing inzetten?

E-mail marketing is een vorm van direct marketing waarbij (potentiële) klanten door middel van een e-mail direct benaderd kunnen worden. Niet elke e-mail kan gezien worden als e-mail marketing, e-mailmarketing kan ingezet worden voor de volgende doeleinde:

  • Nieuwe klanten werven
  • Bestaande klanten overtuigen te kopen
  • Relatiebeheer
  • Enkele voordelen van e-mail marketing zijn:
  • Goedkope marketingtool
  • Snelle marketingtool
  • Gemakkelijke marketingtool


Wat is externe linkbuilding?

Externe linkbuilding gaat om linkjes die naar een website verwijzen en is een methode die valt onder Search Engine Optimization (SEO). Niet de hoeveelheid linkjes, maar de kwaliteit van de linkjes is hier bepalend voor de ranking die een website in Google krijgt. Hoe hoger de kwaliteit, hoe meer waarde Google hecht aan deze link.



Waarom moet ik social media inzetten?

Social media inzetten vergroot je naamsbekendheid. Social media heeft geen direct effect op je conversies en verkoopcijfers, maar een grotere naamsbekendheid kan worden ingezet om je verkoopcijfers indirect te vergroten. Bovendien kun je via social media als bedrijf laten zien dat je klantvriendelijk bent; laat zien dat je om je klanten geeft, beantwoord vragen, reageer op recensies etc.



Hoe kan ik social media zakelijk inzetten?

Social media zakelijk inzetten vergroot je naamsbekendheid als bedrijf. Social media heeft geen direct effect op je conversies en verkoopcijfers, maar een grotere naamsbekendheid kan worden ingezet om je verkoopcijfers indirect te vergroten. Bovendien kun je via social media als bedrijf laten zien dat je klantvriendelijk bent; laat zien dat je om je klanten geeft, beantwoord vragen etc.



Wat is aankoop intensiteit?

De aankoopintensiteit is het aantal artikelen dat een klant gelijktijdig van een product verkoopt. Anders gezegd is de aankoopintensiteit het aantal gekochte exemplaren binnen één transactie. Een hoger aantal afgenomen exemplaren binnen dezelfde aankoop heeft als voordeel dat een winkel of leverancier verzekerd is van de bijbehorende omzet, tevens kan dit ook de bedrijfskosten per transactie verlagen.



Wat is affliatemarketing?

Affliate marketing is een vorm van marketing waarbij adverteerders betalen voor de weergave van hun advertenties op bijvoorbeeld je website op basis van het resultaat. Mensen betalen je dus commissie omdat jij hen prospects of zelfs klanten aanlevert. Als je veel bezoekers op je website hebt, zou een affiliate marketing programma zeer gunstig voor je kunnen zijn.



Wat is een cookie?

Een cookie is een klein tekstbestand dat door de browser wordt opgeslagen op de computer van een websitebezoeker. In het cookiebestand kunnen door de bezochte website voorkeuren worden opgeslagen, zodat deze instellingen gedurende het bezoek beschikbaar blijven. Cookies worden onder andere gebruikt bij webwinkels, om bij te houden welke producten een bezoeker heeft toegevoegd aan zijn winkelwagen.



Wat is copywriting?

Copywriting is het schrijven van teksten ter promotie van een bedrijf, merk, product, dienst of persoon. Doorgaans is het doel van de geschreven teksten om de lezer te interesseren in het aankopen van een bepaald product of dienst. Copywriting teksten worden geschreven voor op bijvoorbeeld websites, blogs, emailnieuwsbrieven, social media en vele andere uitingen.



Wat is branding?

Branding is kort gezegd alle online en offline marketingactiviteiten die je onderneemt of ondernomen hebt met als doel jouw merk, je product, je naam of jezelf zo te positioneren in de markt dat consumenten zich met het brand willen en kunnen identificeren. Het is dan ook belangrijk dat de acties die je onderneemt van tevoren goed zijn doordacht.



Wat is een huisstijl/corporate identity?

De huisstijl van een organisatie of merk wordt ook wel de corporate identity of brand identity genoemd. De huisstijl omvat alle uitingen van een bedrijf, zoals de bedrijfsnaam of merknaam, logo, slogans, tone of voice van taalgebruik en de vormgeving van de website, drukwerk, bedrijfskleding, reclamespotjes, slides bij presentaties en ga zo maar door.



Hoe maak je een concurrentieanalyse?

Je maakt een concurrentieanalyse als volgt. De concurrentenanalyse begint met het beschrijven van de eigen dienstverlening. Vervolgens wordt de concurrentie benoemd, waarbij onderscheid kan worden gemaakt tussen directe concurrenten en indirecte concurrenten. In de analyse wordt van elke concurrent de strategie en belangrijkste kenmerken beschreven van deze partijen. Concurrentieanalyses kijken vaak ook naar succesfactoren en valkuilen.



Wat is een SWOT-analyse?

Een SWOT-analyse kijkt naar de sterke en zwakke punten van een bedrijf of product. SWOT staat voor:

  • Strengths (sterke punten);
  • Weaknesses (zwakke punten);
  • Opportunities (kansen);
  • Threaths (bedreigingen).

Het doel van een SWOT-analyse kan zijn om producten, diensten en bedrijfsprocessen te verbeteren. Een SWOT-analyse wordt vaak uitgevoerd tijdens het uitvoeren van een concurrentieanalyse of marketingscan.



Wat is naamsbekendheid?

De naamsbekendheid vergroten is een veel voorkomende doelstelling van marketingactiviteiten. Is de naam van een organisatie of bedrijf of een merknaam bekend binnen de te bereiken doelgroep, dan is de kans dat mensen kiezen voor het product, dienst of organisatie groter. Naamsbekendheid gaat dan ook hand in hand met het imago van een merk.



Wat is SEA?

SEA staat voor (Search Engine Advertising), dit is het betaald adverteren in zoekmachines. Met advertenties kan je je beter richten op specifieke doelgroepen. Het verschil tussen SEA en SEO zit er ook tussen dat je met SEA betaald voor het tonen van je website in zoekresultaten. Hierdoor ben je wel beter vindbaar in de zoekresultaten.



Wat is SEO?

SEO is de Engels afkorting voor search engine optimization, oftewel zoekmachineoptimalisatie en is een onderdeel van SEA. SEO staat voor een verzameling van de activiteiten om een website/webpagina hoog te laten scoren in de organische zoekresultaten van een zoekmachine. Hoe hoger je scoort in zoekmachines, hoe hoger je staat in de resultaten waardoor je website/webpagina meer bezoekers krijgt.



Wat zijn organische zoekresultaten?

Organische zoekresultaten (ook wel natuurlijke zoekresultaten genoemd) is de lange lijst met zoekresultaten die worden weergeven als je in een zoekmachine iets intypt. De organische zoekresultaten zijn de niet-gesponsorde zoekresultaten die zoekmachines op basis van relevantie aan je voorschotelen. Simpel gezegd gaat het dus om alle zoekresultaten exclusief de betaalde zoekresultaten of advertenties van Google.



Wat is On-site SEO?

On-site SEO zijn de SEO methodes die je gebruikt om je website/webpagina makkelijk bruikbaar te maken voor zoekmachines. Dit zijn alleen de veranderingen die je doet aan de website zelf. Hierbij kan je denken aan activiteiten als, goede zoekwoorden, duidelijke URL’s, Unieke inhoud etc. Het doel hiervan ligt specifiek op het krijgen van meer organisch verkeer.



Wat is off-site SEO?

Off-site SEO zijn de SEO methodes en acties die je buiten je eigen website/webpagina gebruikt om beter vindbaar te zijn voor zoekmachines. De belangrijkste methodes voor off-site SEO zijn vooral het creëren van backlinks en het op orde houden van Social Media kanalen. Via sociale media is het makkelijk om posts te verspreiden en bekendheid te creëren.



Wat zijn backlinks?

Backlinks zijn de verwijzingen van andere websites naar je eigen website. Backlinks spelen de grootste rol in off-site SEO, een website heeft backlinks nodig om veel bezoekers te kunnen trekken en om hoger in de zoekmachine resultaten te komen. Belangrijk is dat er goede anchorteksten worden gebruikt. waardoor je hoger in de zoekmachine resultaten kan komen.



Wat zijn keywords?

Keywords (In het Nederlands: zoekwoorden)zijn de termen die gebruikers van zoekmachines intypen. Doordat dit de woorden zijn die je klanten opzoeken, is het van groot belang dat deze zoekwoorden die jou soort klanten gebruiken ook terugkomen in de teksten op jouw website waardoor je website hoger zou scoren in zoekmachines zodra er gezocht wordt op bepaalde zoekwoorden.



Wat is User experience?

User experience (UX of gebruikerservaring) verwijst naar de emoties en attitudes van een persoon over het gebruik van een bepaald product, systeem of service. Het omvat de praktische, ervaringsgerichte, affectieve, betekenisvolle en waardevolle aspecten van mens-computerinteractie en producteigendom. Bovendien bevat het ook de percepties van een persoon van systeemaspecten zoals nut, gebruiksgemak en efficiëntie.



Wat is Metadata?

Metadata zijn gegevens die de karakteristieken van bepaalde gegevens beschrijven. Het zijn dus eigenlijk data over data. De metadata bij een bepaald document (de gegevens) kunnen bijvoorbeeld zijn: de auteur, de datum van schrijven, en de taal waarin de gegevens zijn opgesteld. Een belangrijk voordeel van metadata is dat data makkelijker gevonden kan worden.



Wat is Title tag?

De title-tag is een HTML-titelelement dat essentieel is voor zowel SEO als gebruikerservaring en dat wordt gebruikt om het onderwerp en het thema van een online document kort en nauwkeurig te beschrijven. De titel is de tekst die bovenin de browserbalk verschijnt bij het openen van een pagina. De zoekmachines laten deze titel vaak zien in de zoekresultaten.



Wat is een concept?

Het is verschil tussen een idee en een concept is voor veel mensen lastig. Een concept is een verzameling van ideeën met een sterke onderbouwing. Waar een idee één enkel denkbeeld is, een concept is meerdere denkbeelden samengepakt. Heel belangrijk voor een goed concept is dat het betekenisvol is, onderscheidend van de rest en dat het lang meegaat.



Wat is de marketingmix?

De marketingmix, ook wel marketinginstrumentenmix, zijn de instrumenten die een onderneming beschikbaar stelt voor het invullen van de marketingstrategie en zo de behoefte van de afnemer te vervullen. Met de marketingmix en dus de marketingstrategie kan de markt waarop de onderneming actief is worden bewerkt. Vaak wordt er onderscheid gemaakt in de 4 P’s: Plaats, Product, Promotie, Prijs.



Wat is free publicity?

Free publicity is positieve aandacht die je door zowel offline als online media krijgt waarvoor niet is betaald door de ontvanger van deze publiciteit. Organisaties die veel profiteren van free publicity hebben vaak een strategie uitgestippeld om bijvoorbeeld media in te zetten bij het nastreven van bedrijfsdoelstellingen. Free publicity kost geen geld maar vaak wel veel tijd.


Scroll omlaag om meer te lezen